Nie każdy wie, jak ważna jest rozpoznawalność marki na rynku. Jednak to właśnie ona często gwarantuje danej firmie sukces, a inną stawia zupełnie niżej w hierarchii rynkowej. Z tego też powodu coraz więcej firm stara się zadbać o to, by klienci bez trudu odróżniali ich produkty czy usługi od tych, które oferują inne firmy na rynku.
Biznes, konferencja, StartUp
W odróżnianiu tym pomocny jest znak towarowy. Może nim być niemal każde oznaczenie, które umożliwia odróżnianie produktów i usług jednego przedsiębiorstwa od innego, a przy tym jest możliwe do przedstawienia w stosownym rejestrze. Rejestr taki ma pozwalać w jednoznaczny i dokładny sposób określić przedmiot ochrony, który udzielany jest na taki znak, czyli patent.
Nie każdy przedsiębiorca czy startup zdaje sobie z tego sprawę, ale do otrzymania takiej ochrony znak towarowy musi spełniać dość jasno określone kryteria. Jednym z nich jest możliwość odróżniania. Oznacza to, że określony znak musi dać się bez trudu odróżniać od innych znaków towarów czy usług innych przedsiębiorstw, a zatem powinien być unikatowy i niepowtarzalny. Nie może być podobny do innego znaku, przez co mógłby zostać mylony i wprowadzać klientów w błąd. Drugim warunkiem, jaki musi spełniać każdy znak towarowy, aby mógł znaleźć się w rejestrze jest to, by taki znak w ogóle nadawał się do przedstawienia w takim rejestrze.
Przedsiębiorca powinien również wiedzieć, że zgłoszenie znaku towarowego do ochrony musi szczegółowo wskazywać, jakie towary czy usługi mają być reklamowane tym znakiem i co dokładnie przedsiębiorca chce chronić. Jest to wymóg konieczny. Planując swój startup warto pomyśleć o znaku towarowym dla swojej oferty handlowej. Z uwagi na fakt, że znaki towarowe są oznaczeniami, które stosuje się właśnie w handlu, a służą do zwiększenia rozpoznawalności i jasnego wskazania na daną firmę, wykorzystanie ich może pomóc w reklamie i przywiązaniu klientów do nowej marki. Wykorzystując patent na znaki towarowe można zapewnić odróżnianie przez klientów produktów czy usług jednego przedsiębiorstwa od tych, które oferują inne. To bez wątpienia ma znaczny wpływ na budowanie reputacji danej marki i jej wizerunek. Wśród znaków towarowych, jakie najczęściej są wykorzystywane wyróżnia się znaki słowne, graficzne, słowno-graficzne, ale także znaki przestrzenne, dźwiękowe, czy te związane z kolorami, deseniami, hologramami, czy nawet multimedialne. Wszystkie one mają to samo zadanie i stanowią idealny sposób na to, by odróżniać od siebie poszczególne produkty i usługi danych przedsiębiorstw. Nawet tych, które dopiero zaczynają, ale szybko stają się bardzo rozpoznawalne dla klientów oraz przedsiębiorstw z tej samej branży.